• Kaip susidraugauti su saule

    Nurusvinanti odą dailiu įdegiu, padedanti organizmui pasigaminti nepamainomojo vitamino D ir… sukelianti ankstyvąjį odos senėjimą, pigmentines dėmes, saulės alergijas ar net odos vėžį. Visa tai – apie saulę, su kuria, vis dėlto, galima draugauti nekenkiant sau ir savo odai.

    Trumpai apie UV dvynius

    Ar pastebėjote, kad gamintojai dažnai ant apsaugos nuo saulės produktų pakuotės nurodo dvi spindulių rūšis – UVA ir UVB? Taip yra todėl, kad saulės skleidžiami ultravioletinės šviesos spinduliai – žymimi UV – skirstomi į tris rūšis: ultravioletinius A, B ir C spindulius, arba UVA, UVB ir UVC. Nors pastarieji yra patys pavojingiausi, laimei, dėl jų galvos galime nesukti – UVC spinduliuotę patikimai sulaiko Žemės atmosfera ir jie mūsų nepasiekia.

    O štai UVA ir UVB lydi mus praktiškai kasdien ir yra atsakinga už didžiąją dalį saulės sukeltų odos pažeidimų. Įsiskverbę į epidermį, UVB spinduliai gan greitai sukelia nudegimus ir odos plonėjimą, o absorbuoti, gali pažeisti ląstelių DNR, sukeldami tokias ligas kaip aktininė keratozė ar odos vėžys.

    UVA spinduliai skverbiasi į dar gilesnius sluoksnius ir, skatindami laisvųjų radikalų išsiskyrimą odoje, sukelia oksidacinį stresą, kuris, laikui bėgant, pažeidžia ląstelių DNR. UVA spindulius mokslininkai kaltina dėl fotosenėjimo (saulės sukeltas ankstyvas odos senėjimas), saulės alergijų (UVB jas taip pat provokuoja, bet silpniau), hiperpigmentacijos (vadinamųjų senatvinių dėmių – kurias, beje, sukelia ir UVB).

    Šviežiausios žinios iš mokslo pasaulio

    Kad UVA ir UVB kelia grėsmę mūsų odos sveikatai, jau seniai niekas neabejoja, tačiau mokslas ilgą laiką negalėjo paaiškinti paties jų poveikio mechanizmo, o kosmetikos produktų gamintojai laužė ietis ginčydamiesi, kurie – UVA ar UVB – spinduliai pridaro mums daugiau žalos. Atsakymą prieš metus davė Bighamtono universiteto (JAV) tyrinėtojai, įrodę, kad ne gauta spindulių rūšis lemia odos pažeidimus, bet jų kiekis. O pagrindinis principas, kaip UV spinduliuotė paveikia mūsų odą, yra suardytos viršutinio odos sluoksnio (stratum corneum) tarpląstelinės jungtys – taip pažeidžiamas odos struktūrinis vientisumas (štai kodėl stipriai nudegus saulėje lupasi oda). Pasak tyrimo autorių, rezultatai akivaizdžiai parodė, kokia svarbi yra odos apsauga nuo saulės bet kuriuo metų laiku: „Norime pabrėžti, kad būtina naudoti apsaugines priemones nuo saulės ne tik tam, kad apsisaugotumėte nuo odos vėžio, bet ir saugodami savo odos integralumą – stratum corneum yra mūsų pagrindinis apsauginis barjeras, todėl privalome jį puoselėti, kad išliktume atsparūs visoms bakterijoms ir kitiems užkratams, nuolat besikėsinantiems patekti į mūsų kūną“.

    Kokią apsaugą pasirinkti?

    Kai vienos Harvardo medicinos mokyklos profesorės paklausė, kokią apsauginę priemonę nuo saulės patartų naudoti, ji atsakė: tą, kurią tikrai tepsitės ir naudosite. Ir išties: kosmetikos pramonė sukūrė produktus, iš kurių galite išsirinkti tą ar tuos, kurie geriausiai atitiks jūsų pomėgius ir poreikius – nuo kremų, ir losjonų, iki purškiklių ir aliejų, nuo tonuojančių ir laisvųjų radikalų žalą naikinančių, iki maitinančių, drėkinančių ir stabdančių senėjimą, nuo skirtų veidui, iki skirtų visam kūnui – apsauga nuo saulės dar niekad nebuvo tokia įvairi ir teikianti tokį platų spektrą galimybių. Jei priemonės konsistencija, kvapas ir ypatingosios sudedamos dalys yra skonio reikalas, tai renkantis jos apsauginį poveikį, reikėtų deramai įvertinti poreikį. SPF – arba apsaugos nuo saulės faktoriaus stiprumo koeficientas (Sun Protection Factor) – žymimas skaičiais, nurodančiais, kokio stiprumo apsaugą jūsų odai ši priemonė suteikia: žemą (6-10), vidutinę (15-25), stiprią (30-50) ar labai stiprią (50+). Ant buteliuko užrašytas SPF skaičius nurodo, kokia dalis saulės UV spindulių pasieks jūsų odą: tarkime, SPF 30 kremu pateptą odą pasieks tik 1/30-toji saulės UV spindulių. Kuo skaičius didesnis – tuo mažiau spindulių prasibrauna iki odos. Ir nors jokia apsauginė kosmetinė priemonė nesaugo nuo saulės spindulių 100 proc., vis dėlto bet kuris 15 ir daugiau SPF turintis produktas sulaikys daugiau kaip 90 proc. jūsų kūną pasiekusių spindulių nuo įsiskverbimo į odą: SPF 15/30/50 atitinkamai sulaiko 93 % / 97 % / 98 % žalingų UV spindulių.

    Kiek yra pakankamai?

    Dvi dažniausiai daromos apsaugines priemones nuo saulės naudojančiųjų klaidos: per žemo apsaugos lygio pasirinkimas ir per mažai ant odos užteptos priemonės. Įprastai rekomenduojama vadovautis tokia formule:

    SPF 15 – tinkamas kasdieniam naudojimui, kai saulės negaunate daug – tarkime, rytiniam pasivaikščiojimui su šunimi ar kelionei į darbą (pavyzdžiui, Antipodes veido ir kūno kremas nuo saulės, kuris kartu neutralizuoja laisvųjų radikalų žalą);

    SPF 30 – būtinas visą dieną leidžiant lauke, gamtoje, sportuojant atvirose erdvėse (pavyzdžiui, kūno losjonas su mineraline apsauga nuo saulės SOLEIL Toujours, kuris kartu drėkina ir maitina odą);

    SPF 50 – būtinas visą dieną dirbantiems ar poilsiaujantiems saulėje (pavyzdžiui, jautriai veido odai sukurtas „Australian Gold® Botanical Face Lotion“, papildytas vitaminais ir antioksidantais).

    O kiek priemonės yra pakankamai? Tepkitės apsaugą nuo saulės dosniai: pasak ekspertų, įprastai mes užsitepame vos trečdalį ar ketvirtį to, kiek reikėtų teptis produkto, kad šis veiktų taip, kaip numatyta gamintojo. Nepamirškite kas porą valandų apsaugą atnaujinti ant viršaus užteptu sluoksniu: ne tik dėl to, kad reaguodama su saulės spinduliais apsauga silpsta, bet ir dėl prakaitavimo, natūralios trinties, maudynių. Jei planuojate leisti vasaros dieną vandenyje, rinkitės vandeniui atsparias apsaugos priemones: įprastai water resistant produktai atlaiko iki 40 minučių būnant vandenyje, o very water resistant – net iki 80 minučių būnant vandenyje. Pavyzdžiui, toks yra plataus spektro UV apsaugą suteikiantis Organic Sheer purškalas, ne tik atsparus vandeniui iki 80 minučių, bet ir puoselėjantis odą oksidantų gausia natūralia sudėtimi. Ir dar: nepamirškite, kad apsauginę priemonę nuo saulės reikia teptis iš anksto. Kodėl? Nes mikroskopiniu lygmeniu mūsų oda nėra glotni it lapas – joje apstu nelygumų, kuriems tolygiai padengti ir priemonei susigerti reikalingas laikas. Todėl dauguma gamintojų rekomenduoja apsaugine priemone išsitepti bent 20-30 min. prieš einant į saulę.

    Registruokitės ir gaukite 5% nuolaidą pirmam apsipirkimui!